We hebben hier onder een overzicht van de meest gestelde vragen
Uw voorschotbedrag wordt bepaald naar aanleiding van uw verbruik. Als u uw verbruik invult dan zal automatisch uw voorschot bedrag naar voren komen. Dit kan fluctueren. Als blijkt dat u meer verbruikt in een jaar dan zult u een naheffing krijgen, maar zal wel uw maandbedrag wel hoger worden bijgesteld, zodat u de volgende keer geen naheffing meer zult krijgen.
Gaat u minder verbruiken dan zal uw voorschotbedrag naar beneden worden bijgesteld en zult u een bepaald bedrag terug krijgen van uw leverancier. Het is dan ook handig om uw verbruik te blijven monitoren en dat kan via een app waar de meeste leveranciers gebruik van maken en dan kunt u tussentijds ook uw maandbedrag aan passen, naar aanleiding van uw verbruik.
Op die manier komt u dan niet voor verrassingen te staan.
Zodra u zich heeft aangemeld bij een andere energieleverancier, dan krijgt u binnen 48 uur uw overeenkomst. Als u particulier bent dan heeft u na het ontvangst van deze overeenkomst nog 14 dagen de tijd om uw energiecontract te annuleren.
Heeft u daar nog vragen over dan kunt u contact opnemen met uw nieuwe leverancier of u kunt met ons contact opnemen en wij zullen u dan graag verder helpen.
Dat kan Energie Trefzeker inderdaad. Het ligt eraan hoe uw huidige energiecontract er uitziet. Uw energieleverancier checkt namelijk hoe lang uw energiecontract nog loopt bij uw huidige energieleverancier. Of u nog een doorlopend contract heeft of een variabel contract, heeft hier zeker invloed op.
Als u een variabel energiecontract heeft, dan kan de overstap in principe boetevrij en binnen 4 weken geregeld zijn. Heeft u nog een doorlopend contract, dan wordt er gekeken hoe lang uw huidige energiecontract nog loopt. De meeste energieleveranciers kunnen een contract 6 maanden vooruit zetten. Dus als uw contract binnen 6 maanden afloopt bij uw huidige energieleverancier, dan zal de nieuwe energieleverancier u op die datum van afloop overnemen en hoeft u ook geen overstapboete te betalen. Loopt uw contract nog langer en u wilt overstappen naar een nieuwe energieleverancier, dan zult u een boete moeten betalen.
Dat ligt eraan hoe uw contract eruitziet op het moment dat u wilt overstappen naar een andere energieleverancier.
Loopt uw contract binnen 6 maanden af, dan kunnen de meeste energieleveranciers uw overstap 6 maanden vooruit zetten zodat u geen boete hoeft te betalen als u overstapt naar een andere energieleverancier. Loopt uw contract nog langer dan 6 maanden, dan zult u een boete moeten betalen.
Sinds 1 juli 2023 zijn de regels voor een opzegboete veranderd. Voor die datum werden particuliere boetes meestal vergoed door de nieuwe energieleverancier als u nog in een lopend contract zat. Nu moet u de boete zelf betalen. De hoogte van de opzegboete hangt af van het overgebleven verbruik en het verschil tussen de overeengekomen leveringstarieven in het vaste contract en de leveringstarieven op het moment van opzeggen.
Heeft u bijvoorbeeld een contract bij uw huidige leverancier waarin de tarieven lager zijn dan uw leverancier op dat moment op hun website aanbiedt op het moment dat u wilt overstappen naar een andere leverancier, dan mag uw huidige leverancier u geen boete in rekening brengen. Zij maken op dat moment geen verlies op u en u kunt zonder boete overstappen.
Ook kunt u via de app van uw huidige leverancier kijken hoe hoog de boete is op het moment dat u in uw nog lopende contract wilt overstappen naar een andere energieleverancier. Als u een variabel contract heeft, dan kunt u altijd zonder boete overstappen.
U kunt ook contact opnemen met uw huidige leverancier en daar om informatie vragen. Daarnaast kunt u ook contact met ons opnemen en dan zullen wij u daar informatie over geven.
De beste tijd om over te stappen is in de maanden vanaf september tot december. Dan heeft u namelijk ook de zomermaanden overbrugd en hoeft u meestal niet bij te betalen.
Als u namelijk in de maanden januari tot mei gaat overstappen, dan heeft u alleen de wintermaanden overbrugd en zult u bijna altijd moeten bijbetalen. Dit komt doordat de wintermaanden een hoger energieverbruik hebben dan de zomermaanden.
Ook hierover kunnen wij u goed informeren als u daar vragen over heeft.
Dat verschilt per leverancier. De ene leverancier betaalt de welkomstpremie al binnen 3 maanden na het aangaan van uw nieuwe contract, terwijl de ander dit pas na een jaar doet.
Er zijn ook leveranciers die de welkomstpremie niet direct uitbetalen, maar verrekenen met uw jaarafrekening. Daarom is het belangrijk dat u uw nieuwe contract van tevoren goed doorneemt.
Is de welkomstpremie nog niet aan u uitbetaald en verbreekt u binnen het eerste jaar uw energiecontract, dan bent u de welkomstpremie kwijt. Is de welkomstpremie wel al aan u uitbetaald en verbreekt u uw contract binnen het eerste jaar, dan zult u de welkomstpremie terug moeten betalen aan de leverancier.
Als uw energiecontract afloopt, dan zal deze automatisch overgaan in een contract voor onbepaalde tijd. Dit heet een variabel energiecontract. Dit kan betekenen dat u meer gaat betalen, omdat variabele tarieven meestal hoger zijn dan vaste tarieven.
Daarom houdt Energie Trefzeker voor u in de gaten wanneer uw energiecontract afloopt, zodat u dit zelf niet hoeft te doen en daar geen zorgen over heeft. Wij nemen dit uit handen en ontlasten u volledig.
Ongeveer 60 dagen voordat uw contract afloopt, zullen wij u hierover informeren. De opzegtermijn bij energieleveranciers is meestal 30 dagen, dus dit geeft u voldoende tijd om een beslissing te nemen.
U kunt dan kiezen of u wilt overstappen naar een nieuwe energieleverancier of dat u bij uw huidige leverancier wilt blijven. Als u wilt overstappen, helpen wij u graag bij het vinden van het voordeligste energiecontract op maat, afgestemd op uw situatie en behoeften.
Als u bent overgestapt van leverancier dan zult u uiterlijk binnen 14 kalenderdagen uw contractbevestiging ontvangen van uw leverancier. De meeste leveranciers zullen, indien u anders heeft aangegeven, de contractbevestiging via de mail sturen. Het kan zijn dat het in uw postvak ongewenst terecht komt.
Mocht u de contractbevestiging niet binnen deze periode hebben ontvangen dan zult u contact moeten opnemen met uw leverancier.
Mocht er bij de leverancier eventueel iets fout zijn gegaan en dat daar onverhoopt niets bekend is van een aanvraag, dan kunt u contact met ons opnemen en wij zullen dan samen met de leverancier uit gaan zoeken waar er iets mis is gegaan en zullen wij proberen het samen met de leverancier, zo spoedig mogelijk voor u op te lossen.
U moet zelf uw verhuizing doorgeven aan uw energieleverancier. Doe dit zeker 2 maanden voordat u gaat verhuizen. Dit kan zowel telefonisch als via de app van uw energieleverancier.
Vergeet niet om op de dag van de verhuizing de meterstanden door te geven aan uw leverancier als u nog een traditionele meter heeft. Heeft u een slimme meter, dan hoeft u de meterstanden niet zelf door te geven.
Controleer goed de eindafrekening van uw oude adres en zorg ervoor dat de meterstanden correct op de eindafrekening staan vermeld. Schrijf uw meterstanden daarom op voordat u de woning voorgoed verlaat.
Staan de meterstanden verkeerd vermeld op de eindafrekening van uw oude adres? Neem dan contact op met uw energieleverancier. U kunt uiterlijk tot 5 dagen voor het einde van de derde maand na uw verhuizing nog nieuwe meterstanden doorgeven.
Het opzeggen van uw energieleverancier als u overstapt naar een andere energieleverancier hoeft u natuurlijk niet zelf te doen. Dat zal uw nieuwe energieleverancier voor u doen. Dus daar heeft u zelf geen omkijken naar.
Het enige waar u rekening mee moet houden is dat sommige leveranciers in hun contract hebben opgenomen dat als u binnen de contracttijd overstapt, u de opstapboete die de leverancier voor u heeft betaald dan terug moet betalen.
Leest u dus voordat u overstapt goed uw huidige contract door, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
